Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

W województwie lubuskim powstaną specjalne stanowiska na uszkodzone wagony z towarami niebezpiecznymi? Gdzie?

Redakcja
Stanowiska na uszkodzone wagony z towarami niebezpiecznymi mogą powstać m.in. w Kostrzynie nad Odrą czy w Gubinie.
Stanowiska na uszkodzone wagony z towarami niebezpiecznymi mogą powstać m.in. w Kostrzynie nad Odrą czy w Gubinie. K. Jankowski/Gazeta Współczesna/Polskapress
W Kostrzynie nad Odrą, Gubinie oraz Czerwieńsku mową powstać stanowiska na uszkodzone wagony z towarami niebezpiecznymi. Według doniesień lokalnego miesięcznika informacyjnego Gazety Kostrzyńskiej, Polskie Linie Kolejowe podjęły decyzję o budowie. Zapytaliśmy w PLK o szczegóły, dotyczące inwestycji.

31 sierpnia przedstawiciele PLK w Kostrzynie nad Odrą organizowali akcję Bezpieczny Piątek. Idea ma za zadanie uświadamiać kierowców o zagrożeniach na przejazdach kolejowych i fatalnych nawykach, które każdego roku doprowadzają do licznych tragedii. Tam też jednak przedstawiciele Gazety Kostrzyńskiej poznali szczegóły planowanej inwestycji, dotyczącej budowy stanowisk na uszkodzone wagony z substancjami niebezpiecznymi.

Stanowiska w fazie projektowania

Wspomniana inwestycja miałaby być w fazie projektowania. W przypadku Kostrzyna nad Odrą takie stanowisko miałoby się znajdować w okolicy cmentarza komunalnego. Dlaczego w miejscowości? Ponieważ tego typu wagony nie mogą być składowane na torach przelotowych. Zgodnie z rozporządzeniem z 2012 roku w sprawie warunków technicznych dla torów do awaryjnego odstawiania uszkodzonych wagonów kolejowych przewożących towary niebezpieczne wagony powinny być oddalone o 50 metrów od zabudowań mieszkalnych i 30 metrów od gospodarczych.

PLK miało też wystąpić do poszczególnych samorządów z pismami, które dotyczyły powyższej inwestycji. Takie m.in. trafiło do Gubina.

Czym są towary niebezpieczne?

Towary niebezpieczne stanowią materiały i przedmioty, które ze względu na właściwości fizyczne, chemiczne lub biologiczne, stwarzają potencjalne zagrożenie bezpieczeństwa w przypadku niewłaściwego obchodzenia się z nimi w czasie przewozu lub w przypadkach zaistnienia wydarzenia, mogące powodować śmierć, zagrożenie zdrowia, zniszczenie środowiska naturalnego lub dóbr materialnych.

Wśród nich znajdują się m.in. materiały wybuchowe, zapalne, trujące, zakaźne, promieniotwórcze czy też żrące. Każde mają przypisane odpowiednie skróty oraz tzw. grupę pakowania (tych są trzy: I - materiały stwarzające duże zagrożenie, II - materiały stwarzające średnie zagrożenie, III - materiały stwarzające małe zagrożenie)

PLK: Inwestycja jest we wczesnej fazie planowania

Zapytaliśmy o szczegóły inwestycji przedstawicieli Polskich Linii Kolejowych. Jak się dowiedzieliśmy, trwają dopiero rozmowy na temat możliwej realizacji zadania i nie ma jeszcze zielonego światła.

- Nie ma decyzji na budowę torów awaryjnych do odstawiania uszkodzonych wagonów z towarami niebezpiecznymi w województwie lubuskim - podkreśla Radosław Śledziński z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. - Żadne decyzje w sprawie realizacji inwestycji jeszcze nie zapadły. Nie można wskazać lokalizacji, terminu prowadzenia prac oraz kosztów ewentualnego przedsięwzięcia.

Zobacz też:

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gubin.naszemiasto.pl Nasze Miasto