Pan Roman zgłosił się do nas już dwa lata temu. Wtedy zwrócił uwagę na kradzież torów z linii kolejowej, która biegnie przez ulicę Śląską w Gubinie.
- Często tam biegam i zauważyłem, że musi tam często dochodzić do kradzieży torów, ponieważ z każdym tygodniem było ich coraz mniej.
Nasz rozmówca mówił, że nie wyglądało to na prace rozbiórkowe właściciela. - Nie widać, aby jakiekolwiek prace były tam przeprowadzane w ciągu dnia. Działalność za to jest na skalę wręcz przemysłową. Jednak elementy znikają w nocy. Gdyby to była legalna rozbiórka, to chyba przeprowadzaliby ją w dzień, prawda? - stwierdza pan Roman.
Więcej o tym pisaliśmy tutaj:
Kradną tory na potęgę w okolicach Gubina? Straż ochrony kolei mówi, że nie. To co się stało?
Kradną elementy torów w okolicach Pleśna
Od tamtego tematu minęły dwa lata. Ponownie napisał do nas Czytelnik z Gubina.
- Po torach, o których wspominałem wcześniej nie ma już śladu, a znikać zaczęły tory na wysokości miejscowości Pleśno - poinformował pan Roman.
Nasz rozmówca załączył też zdjęcia, na których widać, że brakuje elementów linii kolejowych. - Czy ktoś tego pilnuje? - dopytuje.
Te linie już dawno powinny zostać rozebrane
Paweł Tomczyk z Gubina to miłośnik kolejowy, który zbiera wszelkie informacje, dotyczące kolei, która kiedyś funkcjonowała w mieście przygranicznym.
- Jeśli chodzi o tory w okolicach Pleśna, to nieużytki. Już dawno powinny zostać rozebrane. Można byłoby tam stworzyć np. ścieżkę rowerową - mówi P. Tomczyk. - W statusie widnieje, że linia jest zawieszona, ale nie została całkowicie zlikwidowana, chociaż nie działa od lat.
P. Tomczyk dodaje, że podobne sytuacje zdarzają się w innych miejscach. - Wystarczy pojechać na stacje kolejowe po drodze do Lubska i zobaczyć w jakim są stanie - mówi. - Nawet rampy z cegieł zostały okradzione.
- Berlinka, bo tak nazywała się ta trasa, tutaj jeździła najszybsza wówczas kolej na świecie i tam były bite rekordy - opowiada P. Tomczyk. - Jeździł tam pociąg z Bytomia do Berlina. Szkoda tej trasy. To było świetne połączenie chociażby Wrocławia z Berlinem. Jak bylem w Stargardzie na tym odcinku, to tam tez tory już dawno temu zostały przetopione.
Czy PKP reaguje na tego typu kradzieże?
O kradzież torów w Pleśnie zapytaliśmy Straż Ochrony Kolei. - Jest to wygaszona linia, która nie działa od kilkunastu lat - zaznacza inspektor Artur Wołoszyn z Komendy Regionalnej Straży Ochrony Kolei w Zielonej Górze. - Skupiamy się przede wszystkim na pilnowaniu czynnych linii, gdzie narażone na kradzież są nowoczesne sprzęty.
Dodaje jednak, że złodzieje nie powinni czuć się bezkarni. - Doraźnie kontrolujemy również wygaszone linie. Przyjmujemy zgłoszenie dotyczące Pleśna i wkrótce się tam pojawimy - zapewnia inspektor Straży Ochrony Kolei. - Zamierzamy zainstalować tam fotopułapkę w celu ujęcia sprawców.
Wysłaliśmy również zapytanie do Polskich Kolei Państwowych w sprawie potencjalnej kradzieży torów w Pleśnie koło Gubina. Dopytujemy czemu nieczynne linie nie są rozbierane?
- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. regularnie sprawdzają stan zarządzanej przez siebie sieci kolejowej. W tym celu współpracujemy również m.in. z funkcjonariuszami SOK - odpowiada Radosław Śledziński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - Jako zarządca infrastruktury kolejowej zapewniamy obecnie możliwie jak najlepszy dostęp do sieci kolejowej, zarówno w kontekście ruchu pasażerskiego, jak i towarowego. Systematycznie analizujemy możliwości inwestycyjne, które w jeszcze dogodniejszy sposób dostosują przejazdy pociągów do aktualnych lub przyszłych potrzeb podróżnych i przewoźników. Z tego względu prowadzone są inwestycje – obecnie w ramach Krajowego Programu Kolejowego realizujemy ponad 220 projektów za ok. 76 mld zł. Efektem są sprawniejsze, bezpieczniejsze i bardziej komfortowe podróże. Sukcesywnie zwiększa się dostęp do kolei. W województwie lubuskim, w ramach KPK, zmodernizowaliśmy m.in. estakadę kolejową w Gorzowie Wielkopolskim oraz modernizujemy odcinek Zbąszynek – Czerwieńsk.
Wszystko wskazuje na to, że stare, niedziałające linie kolejowe mogą się jeszcze przydać. - Chcemy w dalszym ciągu rozwijać sieć kolejową, dlatego nie podejmujemy działań prowadzących do likwidacji linii - podkreśla Śledziński. - Obecnie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. analizują inwestycje w przyszłej perspektywie. Lista projektów będzie zależała m.in. od dostępnych źródeł finansowania.
Zobacz też:
- Co się dzieje na torach i na dworcach w dobie pandemii koronawirusa?
- Pociągiem za złotówkę. Tak Polregio docenia medyków
- Pociągi odwołane. Co ze zwrotem biletów?
- Pojedziemy teraz szynobusem do Frankfurtu
- Tak wyglądała wycieczka kolejowa z Zielonej Góry przez Krosno Odrzańskie, Gubin i Guben (ZDJĘCIA)
- Będzie więcej transgranicznych połączeń kolejowych. Co z trasą Zielona Góra-Gubin-Cottbus?
Polub nas na fb
Kto musi dopłacić do podatków?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?