Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dobiega końca przebudowa tunelu kolejowego w Trzcińsku na trasie Wrocław-Jelenia Góra. Zanim zostanie oddany, będzie komunikacja zastępcza

Alina Gierak
Alina Gierak
Podczas przebudowy tunelu w Trzcińsku nie przerwano ruchu pociągów. Wyjątkiem są czas w marcu, gdy zaczynano prace oraz obecnie, gdy remont dobiega końca.
Podczas przebudowy tunelu w Trzcińsku nie przerwano ruchu pociągów. Wyjątkiem są czas w marcu, gdy zaczynano prace oraz obecnie, gdy remont dobiega końca. PORR
Przebudowa zabytkowego XIX -wiecznego tunelu kolejowego na trasie Wrocław -Jelenia Góra była konieczna, bo w starym obiekcie było zbyt ciasno, by zmieściły się dwa pociągi. Prace dobiegają końca i wkrótce jazda po tej trasie będzie bezpieczniejsza i szybsza. Zanim to nastąpi, konieczne jest ponowne czasowe zamknięcie ruchu pociągów. Na odcinku trasy z Jeleniej Góry do Janowic Wielkich będzie autobusowa komunikacja zastępcza. Do kiedy będą utrudnienia?

Spis treści

Przebudowa tunelu w Trzcińsku- dlaczego była niezbędna?

Tunel koło Trzcińska to obiekt z połowy XIX wieku, znajdujący się pod wzniesieniem Wzgórz Dziwiszowskich, kilkanaście kilometrów od Jeleniej Góry, na odcinku Janowice Wielkie – Wojanów (linia kolejowa Wrocław Świebodzki – Zgorzelec, nr 274).

Oddany do użytku został w roku 1867, co czyni go jednym z najstarszych tuneli kolejowych w Polsce. Obiekt wykonany od samego początku jako dwutorowy, o długości 293 m.
Był jednak zbyt wąski, by zmieściły się w nim dwa pociągi. Trzeba było czekać, by przejechał ten z przeciwnej strony. To wydłużało podróż.

W marcu tego roku ruszyła przebudowa obiektu. Wewnątrz rozebrana została kamienna obudowa, którą zastąpiła mocniejsza i bardziej wytrzymała żelbetowa konstrukcja. Renowacja objęła ściany oporowe i odwodnienie. Wymienione zostały tory i sieć trakcyjna.

Do prac w tunelu została użyta maszyna typu TEM w technologii robót „tunel w tunelu”. Takich samych używa się przy drążeniu tuneli w Alpach. 120- tonową maszynę w Trzcińsku nazwano "Katarzyna"..

Kliknijcie w galerię i dowiedźcie się, skąd taka nazwa dla maszyny
[galeria_galeria]

"Katarzyna" umożliwiła skucie materiału skalnego i poszerzenie tunelu do wymaganych wymiarów oraz nałożenie betonu na ściany. Swoje zadanie wykonała i teraz trwają końcowe prace. Obecnie maszyna wykorzystywana jest przy montażu izolacji na ścianach tunelu. Potem w ciągu dwóch tygodni "Katarzyna" zostanie zdemontowana.

Zobacz film z przejazdu remontowanym tunelem (You Toube/ FirekKolej)

Do tunelu wprowadzone zostanie kolejne urządzenie – tzw. mobilny szalunek. To maszyna, która pracuje na 10-cio metrowych segmentach i przygotowuje ostateczną obudowę tunelu.

Po jej wprowadzeniu zostanie wznowiony jednotorowy ruch pociągów, który nadal będzie prowadzony w technologii „tunel w tunelu”, zapewniającej bezpieczne przejazdy w czasie prac.

Po zakończeniu remointu, pociągi będą jeździć pod górą Tunelową z prędkością 120 km/h. Przed remontem składy zwalniały tutaj do 20 km/godz.

Z powodu remontu tunelu w Trzcińsku na trasie Jelenia Góra- Janowice Wielkie komunikacja zastępcza

Gdy rozpoczynano w marcu remont tunelu, wprowadzono autobusową komunikację zastępczą. Autobusy dowoziły podróżnych z Jeleniej Góry do Janowic Wielkich i z powrotem. Takie rozwiązanie powraca. Do kiedy będzie obowiązywać?

Do 27 listopada wykonywany będzie kolejny etap prac, który ze względu na zakres i zachowanie bezpieczeństwa wymaga wprowadzenia komunikacji zastępczej__ - informuje PKP PLK.

Czytaj więcej o remoncie tunelu w Trzcińsku

Informacje o zastępczej komunikacji autobusowej są dostępne na stacjach i przystankach oraz na Portalu Pasażera. W autobusach obowiązują bilety PKP. Nie trzeba kupować dodatkowych. Przystanki autobusowe znajdują się przed dworcami w Jeleniej Górze oraz w Janowicach Wielkich.

Szybciej i bezpieczniej na trasie Wrocław-Jelenia Góra

Przebudowa tunelu kolejowego w Trzcińsku kosztowała blisko 130 mln zł. Pieniądze pochodzą z budżetu oraz dotacji unijnych Zadanie „Rewitalizacja tunelu liniowego w km 118,700 wraz z infrastrukturą towarzyszącą” jest częścią szerszego projektu „Prace na linii kolejowej nr 274 Wrocław – Zgorzelec na odcinku Wrocław – Jelenia Góra oraz przyległych łącznicach”.

Wykonawcą remontu tunelu w Trzcińsku jest PORR S.A., jedna z największych spółek budowlanych w Polsce.

Zakończenie prac przewidywane jest obecnie na II kw. 2024 r.

Głównym efektem przebudowy tunelu w Trzcińsku będą sprawniejsze podróże koleją na linii Wrocław – Jelenia Góra. Więcej pociągów szybciej będzie przejeżdżać przez poszerzony i odnowiony tunel.

Inwestycja na Dolnym Śląsku usprawni przewozy na trasie Wrocław – Jelenia Góra. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w całym kraju, dzięki wykorzystaniu środków budżetowych i unijnych, budują sprawne połączenia najbardziej ekologicznym środkiem transportu, jakim jest kolej – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

O innych inwestycjach kolejowych na Dolnym Śląsku czytaj

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na krosnoodrzanskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto